Cùng tham khảo sample, từ vựng và cách giải chủ đề Differences between countries IELTS Writing Task 2 qua bài mẫu của cô Khánh Huyền của The IELTS Workshop nhé.
1. Phân tích
1.1. Đề bài
Differences between countries become less evident each year. Nowadays, all over the world people share the same advertising, brands, eating habits and TV channels. Do the advantages outweigh the disadvantages of these fashions?
(Sự khác biệt giữa các quốc gia ngày càng ít rõ ràng hơn qua từng năm. Ngày nay, trên khắp thế giới, mọi người đều chia sẻ cùng một quảng cáo, thương hiệu, thói quen ăn uống và kênh truyền hình. Liệu những ưu điểm có lớn hơn những nhược điểm của những kiểu này không?)
1.2. Phân tích đề bài
Dạng bài: Evaluation
Từ khóa:
- less evident differences between countries
- people share similarities in consumption
- these fashions = these aspects (not clothing fashion)
Phân tích yêu cầu đề bài: Với đề bài này, chúng ta cần chỉ ra được những lợi ích và hạn chế của quá trình toàn cầu hóa/đồng hóa trong khía cạnh kinh tế & chủ nghĩa tiêu dùng.
Xem thêm: 7 bí kíp brainstorm ideas hiệu quả cho IELTS Writing Task 2
2. Dàn bài chi tiết
Introduction
- Provide the readers with context: global consumers are offered the same varieties of products, or similar variations of them
- State one viewpoint: homogeneity has boosted economic growth and increased global interconnectedness
- State a counter-viewpoint: this trend also has caused a shift in cultures and lifestyles
- State personal opinion: This essay will examine the benefits and drawbacks of this trend; globalization & homogeneity have their demerits that cannot be ignored
Body paragraph
Argument 1: Homogeneity offers a wider product availability
Clarify: consumers have access to a broader range of products and services
Result: more choices and potentials for higher quality products
Exemplify: cosmetic giant L’Oreal offers a broad range of products at different price brackets
Counter-Argument 1: Overconsumption is normalized, waste is amplified
Clarify: consumer culture encourages excessive purchasing
Result: natural resources are over-exploited, and waste is ever-increasing
Exemplify: L’Oreal’s many brands churn out new launches regularly, along with plastic waste
Argument 2: Homogeneity facilitates cultural understanding and exchange.
Exemplify: Global audience share interest in TV shows and series, such as Netflix’s Squid Game.
Result: Cultural awareness is promoted, people from different backgrounds are more open and empathetic.
Counter-Argument 2: Homogenization erodes diversity
Exemplify: Remakes of the same show in different settings
Explain: A globalized marketplace often prioritizes generic tastes over local preferences.
Impact: Loss of unique cultural products and traditions.
Conclusion
- Restate your opinion: globalization is an economical booster and homogeneity is inevitable
- Summarize the main points: these trends help markets prosper but also hinder life quality
- Make prediction: businesses, governments, and international organizations need to agree on principles and abide by them to ensure a sustainable development
3. Bài mẫu (Sample Answer)
4. Từ vựng (Vocabulary Highlight)
- homogeneity: sự đồng nhất
- interconnectedness: sự liên kết chặt chẽ
- exemplified by: được minh họa bởi
- clientele: khách hàng
- overconsumption: tiêu dùng quá mức
- ever-increasing: ngày càng tăng
- facilitates: tạo điều kiện thuận lợi
- erode: xói mòn
- prioritizes: ưu tiên
- inevitable: không thể tránh khỏi
Trên đây là sample cho Topic: Differences between countries IELTS Writing Task 2: Differences between countries become less evident each year. Nowadays, all over the world people share the same advertising, brands, eating habits and TV channels. Do the advantages outweigh the disadvantages of these fashions?.
Các bạn có thể tham khảo các bài mẫu IELTS Writing Task 2 khác của The IELTS Workshop nhé!
Tham khảo ngay khoá Senior của The IELTS Workshop để có thể tìm hiểu nhiều chiến lược làm bài IELTS Writing Task 2 khác cùng nhiều cách triển khai ý thú vị hơn nhé.