Với chủ đề Students in 2007 who were happy with different facilities at a university of UK, bài mẫu từ cô Lê Phương Anh sẽ giúp bạn nắm rõ cách triển khai một bài viết IELTS Writing Task 1 hoàn chỉnh!
1. Phân tích và hướng dẫn
1.1. Đề bài
The charts provide information about students in 2007 who were happy with different facilities at a university of UK. Summarise the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant.
(Biểu đồ cung cấp thông tin về những sinh viên vào năm 2007 hài lòng với các cơ sở vật chất khác nhau tại một trường đại học ở Vương quốc Anh. Hãy tóm tắt thông tin bằng cách lựa chọn và trình bày những đặc điểm chính, đồng thời đưa ra các so sánh khi phù hợp.)

1.2. Phân tích đề bài
Dạng bài
- IELTS Writing Task 1 – Pie chart (Biểu đồ tròn)
- Dạng bài so sánh số liệu tĩnh (static charts), không có yếu tố thời gian thay đổi.
Xem thêm: Cách viết Writing Task 1 Pie Chart
Từ khóa chính
- Level of satisfaction: mức độ hài lòng
- Undergraduates / Postgraduates: sinh viên đại học / sau đại học
- School rooms: phòng học
- University cafeteria: căng tin trường đại học
- School facilities: cơ sở vật chất
Từ đồng nghĩa & paraphrase
- level of satisfaction = degree of satisfaction / satisfaction levels
- very satisfied = highly satisfied / expressed high satisfaction
- not satisfied = dissatisfied / showed dissatisfaction
- facilities = amenities / infrastructure
Phân tích yêu cầu đề bài
- Đề bài yêu cầu mô tả và so sánh mức độ hài lòng của hai nhóm sinh viên (undergraduates và postgraduates)
- So sánh được thực hiện trên 3 hạng mục:
- School rooms
- University cafeteria
- School facilities
- Cần:
- Có Overview nêu xu hướng chung
- So sánh giống và khác nhau giữa hai nhóm
- Không nêu ý kiến cá nhân, chỉ mô tả số liệu
- Sử dụng số liệu chính xác, có chọn lọc (không liệt kê toàn bộ)
1.3. Dàn bài chi tiết
Introduction
- Paraphrase lại đề bài
- Nêu đối tượng, nội dung và thời điểm khảo sát
-> The pie charts illustrate the levels of satisfaction among undergraduate and postgraduate students with three aspects of university services in the UK in 2007.
Overview
- Nhận xét xu hướng chính:
- Đa số sinh viên ở cả hai nhóm đều hài lòng
- Postgraduates hài lòng hơn ở school rooms và cafeteria
- Undergraduates vượt trội rõ rệt ở school facilities
-> Overall, most students in both groups reported high satisfaction, although postgraduates tended to be more satisfied with classrooms and catering, while undergraduates showed much greater approval of school facilities.
Body Paragraph 1 – School rooms & Cafeteria
- Nhóm các hạng mục có xu hướng tương đồng hoặc dễ so sánh
- So sánh % very satisfied + nhắc nhanh các mức còn lại
Body Paragraph 2 – School facilities
- Tập trung vào sự khác biệt nổi bật nhất
- Giải thích xu hướng (không suy đoán quá mức)
2. Bài mẫu
The pie charts illustrate the levels of satisfaction among undergraduate and postgraduate students with school rooms, the university cafeteria, and school facilities at a university in the United Kingdom in 2007.
Overall, the majority of students in both groups expressed high levels of satisfaction with all three aspects. While postgraduates generally reported slightly higher satisfaction than undergraduates with school rooms and the cafeteria, undergraduates were noticeably more satisfied with school facilities.
With regard to school rooms, the proportions of students who were very satisfied were almost identical in both groups, accounting for 62% of undergraduates and 63% of postgraduates. Similar patterns can also be observed in the remaining categories, as 25% of undergraduates and 23% of postgraduates reported being not satisfied, while 13% and 14% respectively indicated that they were quite satisfied.
Turning to the university cafeteria, postgraduates showed a considerably higher level of approval. Specifically, 73% of postgraduate students were very satisfied, compared with only 52% of undergraduates. By contrast, dissatisfaction was more common among undergraduates, at 26%, whereas this figure stood at just 11% for postgraduates. The proportions of those who were quite satisfied were 22% and 16% respectively.
Regarding school facilities, a striking contrast can be seen between the two groups. While a substantial 85% of undergraduates reported being very satisfied, less than half of postgraduates (43%) shared this view. This notable difference suggests that postgraduate students may have higher expectations when evaluating university facilities.
Sample by Le Phuong Anh – IELTS Teacher at The IELTS Workshop
3. Từ vựng
- express high satisfaction: thể hiện mức độ hài lòng cao
- overall: nhìn chung (từ khóa quan trọng cho Overview)
- a striking contrast: sự khác biệt rõ rệt
- the corresponding figure: con số tương ứng
- reported dissatisfaction: báo cáo sự không hài lòng
Tạm kết
Hy vọng bài viết với chủ đề: Students in 2007 who were happy with different facilities at a university of UK trên đã giúp bạn luyện thi IELTS hiệu quả.
Tham khảo thêm: [Cập nhật liên tục] Tổng hợp đề thi IELTS Writing 2025 kèm bài mẫu và Bài mẫu Writing Task 1 trên website. Đây là nguồn tài liệu hữu ích để bạn luyện kỹ năng mô tả số liệu, rèn khả năng so sánh và nắm bắt xu hướng trong biểu đồ từ đó nâng cao hơn band điểm của mình.
Ngoài ra, đừng quên tham khảo HỌC IELTS MIỄN PHÍ trên website – cơ hội để học trực tiếp cùng giảng viên giàu kinh nghiệm giảng dạy để nắm rõ các kĩ năng làm các dạng bài IELTS. Đăng ký ngay để nâng cao kỹ năng và sử dụng tiếng anh thành thạo hơn!
