Ở bài viết này, The IELTS Workshop mang đến cho bạn đáp án và bản dịch chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 4 Listening Part 3. Hy vọng rằng bạn có thể nhận ra những thiếu sót của bản thân khi làm dạng bài Listening từ đó nâng cao kiến thức và kĩ năng của mình.
Đáp án IELTS Cambridge 20 Test 4 Listening Part 3
Câu hỏi | Đáp án |
21 | C |
22 | E |
23 | A |
24 | C |
25 | C |
26 | A |
27 | A |
28 | B |
29 | B |
30 | C |
Transcript và bản dịch chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 4 Listening Part 3
Transcipt | Bản dịch |
MAN: How are you getting on with the assignment on handwriting? | NAM: Bài tập về chữ viết tay của bạn thế nào rồi? |
WOMAN: Not too bad. You know, I hadn’t realised that children benefit in so many ways from learning to write. It’s such an important skill, and yet most people think handwriting is less important than in the past, because people hardly ever write by hand these days. | NỮ: Cũng tạm ổn. Bạn biết không, trước đây mình không nhận ra rằng trẻ em nhận được nhiều lợi ích đến vậy từ việc học viết. Đây là một kỹ năng rất quan trọng, thế nhưng hầu hết mọi người nghĩ rằng chữ viết tay không còn quan trọng như trước nữa, vì ngày nay hầu như chẳng ai viết tay. |
MAN: Yes, and all the evidence suggests children should learn to write by hand before they learn to type, not least because it helps their memory. | NAM: Đúng vậy, và tất cả các bằng chứng đều cho thấy trẻ em nên học viết tay trước khi học gõ máy tính, ít nhất là vì nó giúp tăng cường trí nhớ. |
WOMAN: That’s right. The physical act of writing helps children to remember letters. That seems pretty obvious when you think about it. | NỮ: Chính xác. Hành động viết tay giúp trẻ nhớ các chữ cái. Điều này nghe khá hiển nhiên khi bạn nghĩ về nó. |
MAN: What’s less obvious is how it helps develop their concentration. They have to sit still and focus on one thing. | NAM: Điều ít hiển nhiên hơn là nó giúp phát triển khả năng tập trung. Trẻ phải ngồi yên và chú ý vào một việc. |
WOMAN: Yeah, that aspect of handwriting had never occurred to me before. | NỮ: Ừ, khía cạnh này về chữ viết tay trước đây mình chưa từng nghĩ tới. |
MAN: Same here. I’m not sure I understand how it improves children’s imagination, though. | NAM: Mình cũng vậy. Nhưng mình không chắc hiểu được tại sao nó lại cải thiện trí tưởng tượng của trẻ. |
WOMAN: Well there was that study which showed that primary age children generated more ideas when they were writing by hand than using a keyboard. I would have guessed that would be the case. | NỮ: Thật ra có một nghiên cứu cho thấy trẻ em ở độ tuổi tiểu học tạo ra nhiều ý tưởng hơn khi viết tay so với khi dùng bàn phím. Mình đoán là điều này đúng. |
MAN: Hmm yeah I never associated spatial awareness with handwriting either. I thought spatial awareness was more to do with knowing where you are in relation to objects or other people. | NAM: Ừ, đúng là mình cũng chưa từng liên kết nhận thức không gian với việc viết tay. Mình nghĩ nhận thức không gian chỉ liên quan đến việc bạn biết mình đang ở đâu so với đồ vật hoặc người khác. |
WOMAN: I thought that too. But good spatial awareness is essential for writing because you have to space words correctly. It’s not just fine motor skills that improve through writing, as I’d always assumed. | NỮ: Mình cũng nghĩ thế. Nhưng nhận thức không gian tốt là điều cần thiết cho việc viết vì bạn phải căn khoảng cách giữa các từ cho đúng. Viết tay không chỉ cải thiện kỹ năng vận động tinh như mình từng nghĩ. |
MAN: Handwriting is so much harder for children with dyspraxia, who have problems coordinating movement. It’s good there are lots of things you can do in the classroom to help them. They need so much more support with letter formation. You need to play lots of games to help them distinguish letter shapes. It takes a lot of patience. | NAM: Viết tay khó khăn hơn nhiều đối với trẻ mắc chứng dyspraxia – những trẻ gặp vấn đề trong phối hợp vận động. Thật may là trong lớp có nhiều cách hỗ trợ chúng. Chúng cần nhiều sự giúp đỡ hơn khi học tạo hình chữ cái. Bạn phải chơi nhiều trò chơi để giúp chúng phân biệt hình dạng chữ. Điều này đòi hỏi rất nhiều kiên nhẫn. |
WOMAN: Yeah, I like the idea of using one of those pens that lights up if you press too hard. That seems like a really simple solution. | MAN: Yes, and all the evidence suggests children should learn to write by hand before they learn to type, not least because it helps their memory. |
MAN: Yes, absolutely. I’m not sure there’s much you can do about children with dyspraxia writing very slowly. It’s more important to focus on accuracy and as they get more confident, I think they eventually speed up. | NAM: Đúng vậy. Mình không chắc là có thể làm được nhiều điều để giúp những trẻ này viết nhanh hơn. Quan trọng hơn là tập trung vào sự chính xác và khi chúng tự tin hơn, mình nghĩ chúng sẽ viết nhanh dần. |
WOMAN: One quite simple thing you can do is to use grid paper. So they write each letter in a box and that trains them to space the letters correctly. | NỮ: Một cách khá đơn giản khác là dùng giấy kẻ ô. Như vậy chúng sẽ viết mỗi chữ cái vào một ô, điều này giúp luyện cách giãn khoảng cách giữa các chữ. |
MAN: Indeed, that’s more important for legibility than trying to get them to write in a straight line. | NAM: Thực tế, điều đó quan trọng hơn cho sự rõ ràng của chữ viết, so với việc cố bắt chúng viết trên một đường thẳng. |
MAN: For some children, it might be better to teach them to write on a laptop rather than by hand, like children with dyslexia. They often really struggle with handwriting and some just give up. | NAM: Với một số trẻ, sẽ tốt hơn nếu dạy chúng viết trên laptop thay vì viết tay, chẳng hạn như trẻ bị chứng dyslexia. Chúng thường gặp rất nhiều khó khăn với chữ viết tay và một số còn bỏ cuộc. |
WOMAN: Yeah, it’s not as frustrating for them if they get things wrong. On a keyboard, they can be more willing to have a go. But I read that developing fluency isn’t any faster. | NỮ: Đúng vậy, nếu viết sai thì chúng cũng không cảm thấy nản. Trên bàn phím, chúng sẵn sàng thử nhiều hơn. Nhưng mình đọc rằng việc phát triển sự trôi chảy cũng không nhanh hơn. |
MAN: That’s right. Did you read that article on the benefits of teaching print rather than cursive handwriting, where the letters are joined up? | NAM: Đúng rồi. Bạn có đọc bài báo nói về lợi ích của việc dạy chữ in thay vì chữ nối (cursive) không? |
WOMAN: Yes. Well, in the past, cursive writing was certainly considered more stylish and educated, but not anymore. Teachers’ attitudes have changed because it’s been proved that cursive is more difficult to learn, especially for children with learning difficulties who find joining up letters really challenging. | NỮ: Có. Trước đây, chữ viết nối được coi là thanh lịch và thể hiện học vấn cao, nhưng giờ không còn như vậy nữa. Quan điểm của giáo viên đã thay đổi vì đã chứng minh được rằng chữ viết nối khó học hơn, đặc biệt là với trẻ có khó khăn trong học tập – chúng gặp nhiều thử thách khi phải nối các chữ cái. |
MAN: I agree. I was always worried that my poor handwriting affected my exam results, and now research shows that I was right to worry. I’m sure a lot of students think it’s unfair that they’re being judged on their handwriting, not just their knowledge. | NAM: Mình đồng ý. Mình luôn lo lắng rằng chữ viết xấu ảnh hưởng đến kết quả thi của mình, và giờ thì nghiên cứu chứng minh là mình lo đúng. Mình chắc rằng nhiều học sinh thấy không công bằng khi họ bị đánh giá dựa trên chữ viết, không chỉ là kiến thức. |
WOMAN: Marks are definitely affected if examiners can’t read the script. That is why it has always been so important to teach children to write legibly. Do you think the role of handwriting will change in the future? | NỮ: Điểm số chắc chắn bị ảnh hưởng nếu giám khảo không đọc được bài. Đó là lý do tại sao luôn cần dạy trẻ viết rõ ràng. Bạn có nghĩ vai trò của chữ viết tay sẽ thay đổi trong tương lai không? |
MAN: I can’t see that changing much. Touch typing still isn’t taught in most schools, which is a shame. But maybe that won’t be necessary in the future, because people will also be able to write by hand on digital devices. Anyway, teachers understand the value of handwriting. It’s a basic life skill. | NAM: Mình không nghĩ sẽ thay đổi nhiều. Kỹ năng gõ máy vẫn chưa được dạy ở hầu hết các trường, điều này thật đáng tiếc. Nhưng có thể trong tương lai, điều đó sẽ không cần thiết, vì mọi người cũng sẽ có thể viết tay trên các thiết bị kỹ thuật số. Dù sao thì giáo viên cũng hiểu giá trị của chữ viết tay. Đó là một kỹ năng sống cơ bản. |
WOMAN: True. However, the fact is that people are writing by hand less and less and relying on digital devices. That does cause some problems. | NỮ: Đúng vậy. Tuy nhiên, thực tế là mọi người viết tay ngày càng ít và phụ thuộc nhiều vào thiết bị kỹ thuật số. Điều đó gây ra một số vấn đề. |
MAN: You mean like note-taking. There are lots of apps for that. | NAM: Ý bạn là như việc ghi chú? Có nhiều ứng dụng hỗ trợ mà. |
WOMAN: And for reading historical documents, apparently. But my mum is shocked by my awful spelling and the fact that my punctuation is really inconsistent. I think you can put that down to lack of practice. | NỮ: Và cả cho việc đọc tài liệu lịch sử nữa. Nhưng mẹ mình rất sốc vì chính tả của mình kém và dấu câu thì rất thiếu nhất quán. Mình nghĩ nguyên nhân là do thiếu luyện tập. |
MAN: I expect so. Personally, I miss writing by hand. I hardly ever write anything now. I remember my grandparents had such beautiful handwriting and it was so individual. Nobody I know would be able to identify my handwriting now. It’s a shame. | NAM: Chắc vậy. Riêng mình thì nhớ việc viết tay. Bây giờ mình hầu như không viết gì cả. Mình nhớ ông bà mình có chữ viết rất đẹp và rất đặc trưng. Bây giờ chẳng ai nhận ra chữ viết của mình. Thật đáng tiếc. |
WOMAN: I know. I feel the same way. I used to write a diary by hand and now I do that digitally. It just seems less effort to do it that way. So it’s not just a problem… | NỮ: Mình biết. Mình cũng vậy. Mình từng viết nhật ký bằng tay nhưng giờ làm điều đó trên máy. Như thế dường như ít tốn công hơn. Vì thế đây không chỉ là vấn đề… |
Phân tích chi tiết từng câu hỏi IELTS Cambridge 20 Test 4 Listening Part 3
Câu 21–22:
Which TWO benefits for children of learning to write did both students find surprising?
Đáp án: C (improved concentration) & E (improved spatial awareness)
Transcript:
Man: What’s less obvious is how it helps develop their concentration. They have to sit still and focus on one thing. Woman: Yeah, that aspect of handwriting had never occurred to me before. Man: Same here. Man: I never associated spatial awareness with handwriting either. I thought spatial awareness was more to do with knowing where you are in relation to objects or other people. Woman: I thought that too. But good spatial awareness is essential for writing because you have to space words correctly. |
Phân tích:
“less obvious” → lợi ích ít được biết đến → gây ngạc nhiên.“had never occurred to me before” → chưa từng nghĩ tới trước đó.
→ Đáp án C & E.
Gợi ý từ khóa: concentration, focus, never occurred, spatial awareness, space words correctly.
Câu 23–24:
For children with dyspraxia, which TWO problems with handwriting do the students think are easiest to correct?
Đáp án: A (not spacing letters correctly) & C (applying too much pressure when writing)
Transcript:
Woman: One quite simple thing you can do is to use grid paper. So they write each letter in a box and that trains them to space the letters correctly. Woman: Yeah, I like the idea of using one of those pens that lights up if you press too hard. That seems like a really simple solution. |
Phân tích: Giấy kẻ ô → giúp trẻ giãn chữ đều hơn (A).
Bút báo sáng khi nhấn mạnh → giúp sửa áp lực viết (C).
Gợi ý từ khóa: grid paper, write each letter in a box, space letters correctly, pen lights up, press too hard.
Câu 25:
What does the woman say about using laptops to teach writing to children with dyslexia?
Đáp án: C (Children react more positively if they make a mistake)
Transcript:
Man: For some children, it might be better to teach them to write on a laptop rather than by hand, like children with dyslexia. They often really struggle with handwriting and some just give up. Yeah, it’s not as frustrating for them if they get things wrong. Woman: On a keyboard, they can be more willing to have a go. But I read that developing fluency isn’t any faster. |
Phân tích:
Laptop giúp trẻ tự tin hơn khi sai → C đúng.
Không hề nói thiếu động lực (A) hoặc nhanh hơn (B).
Gợi ý từ khóa: not as frustrating, more willing to have a go, make a mistake.
Câu 26:
When discussing whether to teach cursive or print writing, the woman thinks that
Đáp án: A (cursive writing disadvantages a certain group of children)
Transcript:
Woman: Teachers’ attitudes have changed because it’s been proved that cursive is more difficult to learn, especially for children with learning difficulties who find joining up letters really challenging.Phân tích: Rõ ràng nói cursive gây khó cho một nhóm trẻ → A đúng.
Gợi ý từ khóa: more difficult, especially for children with learning difficulties, challenging.
Câu 27:
According to the students, what impact does poor handwriting have on exam performance?
Đáp án: A. There is evidence to suggest grades are affected by poor handwriting.
Transcript:
Man: I was always worried that my poor handwriting affected my exam results, and now research shows that I was right to worry. I’m sure a lot of students think it’s unfair that they’re being judged on their handwriting, not just their knowledge. Woman: Marks are definitely affected if examiners can’t read the script. That’s why it’s always been so important to teach children to write legibly. |
Phân tích:
Cả hai sinh viên đều đề cập việc viết tay xấu có thể làm giảm điểm thi → bằng chứng nghiên cứu xác nhận điều này.Loại trừ B (nói chữ viết gọn gàng kém quan trọng) vì họ khẳng định nó vẫn quan trọng.
Loại trừ C (viết chậm → câu trả lời ngắn hơn) vì không nhắc đến tốc độ.
Gợi ý từ khóa: poor handwriting affects exam results, research shows, marks are affected, legibly.
Câu 28:
What prediction does the man make about the future of handwriting?
Đáp án: B. Children will continue to learn to write by hand.
Transcript:
Woman: Do you think the role of handwriting will change in the future? I can’t see that changing much. Man: Touch typing still isn’t taught in most schools, which is a shame. But maybe that won’t be necessary in the future, because people will also be able to write by hand on digital devices. Anyway, teachers understand the value of handwriting. It’s a basic life skill. |
Phân tích: Người nam khẳng định giáo viên vẫn coi viết tay là kỹ năng sống cơ bản, nên trẻ em sẽ tiếp tục học viết tay.
A (touch typing được dạy trước viết tay) → Not Given.
C (mọi người sẽ ghét viết tay trên thiết bị) → Không có thông tin.
Gợi ý từ khóa: teachers understand the value, basic life skill, continue to learn to write by hand.
Câu 29:
The woman is concerned that relying on digital devices has made it difficult for her to …
Đáp án: B. spell and punctuate.
Transcript:
Woman: However, the fact is that people are writing by hand less and less and relying on digital devices. That does cause some problems. Man: You mean like note-taking. There are lots of apps for that. Woman: And for reading historical documents, apparently. But my mum is shocked by my awful spelling and the fact that my punctuation is really inconsistent. |
Phân tích:
Người nữ nói rõ về việc chính tả và dấu câu bị ảnh hưởng → B đúng.A (take detailed notes) → chỉ là ví dụ của nam, không phải mối lo của nữ.
C (đọc tài liệu cũ) → cô ấy chỉ nhắc có ứng dụng, không phải khó khăn cá nhân.
Gợi ý từ khóa: awful spelling, punctuation inconsistent, relying on digital devices.
Câu 30:
How do the students feel about their own handwriting?
Đáp án: C. regretful that they have lost the habit.
Transcript:
Man: Personally, I miss writing by hand. I hardly ever write anything now. I remember my grandparents had such beautiful handwriting and it was so individual. Nobody I know would be able to identify my handwriting now. It’s a shame. Woman: I know. I feel the same way. I used to write a diary by hand and now I do that digitally. It just seems less effort to do it that way. |
Phân tích:
Cả hai người thể hiện sự tiếc nuối vì không còn viết tay nhiều như trước.A (lo lắng không viết nhanh) → không nhắc đến tốc độ.
B (xấu hổ vì bị nhận xét) → không có chi tiết về lời bình khiến họ xấu hổ.
Gợi ý từ khóa: miss writing by hand, it’s a shame, I feel the same way, regret.
Series giải đề IELTS Cambridge 20:
- [PDF + Audio] Cambridge IELTS 20: Cập nhật mới nhất (Bản đẹp)
- Đáp án & Lời giải chi tiết Cambridge 20: Test 1 – Test 4
- Giải chi tiết Cambridge 20 Test 4 Listening Part 1:
- Giải chi tiết Cambridge 20 Test 4 Listening Part 2:
- Giải chi tiết Cambridge 20 Test 4 Listening Part 3:
- Giải chi tiết Cambridge 20 Test 4 Listening Part 4:
- Giải chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 4 Reading Passage 1:
- Giải chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 4 Reading Passage 2:
- Giải chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 4 Reading Passage 3:
- [PDF + Audio] Trọn bộ Cambridge Practice Tests For IELTS 1 – 20 mới nhất
Nếu bạn đang tìm kiếm một lộ trình học bài bản, phương pháp rõ ràng và sự đồng hành từ những giảng viên giàu kinh nghiệm, The IELTS Workshop chính là nơi bạn có thể tin tưởng.
Khám phá khóa học IELTS miễn phí tại Website The IELTS Workshop để được trải nghiệm phương pháp học hiện đại, lộ trình cá nhân hóa cùng đội ngũ giảng viên chuyên môn cao ngay nhé!
