ADVERTISEMENT (QUẢNG CÁO) là chủ đề có mặt trong Part 1 của bộ đề IELTS Speaking mới nhất. Cùng The IELTS Workshop (TIW) phân tích và tạo câu trả lời mẫu cho chủ đề này nhé.
Câu hỏi cho chủ đề Advertisement IELTS Speaking Part 1
1. What kinds of advertisements do you watch?
2. Where can you see advertisements?
3. Do you watch advertisements from the beginning to the end?
4. Have you ever bought something because of its advertisement?
5. Are you interested in watching TV advertisements or internet advertisements?
6. What kinds of advertisements do you dislike?
7. Do you share advertisements with others?
8. Do you want to work in advertising in the future?
- Với bất kỳ chủ đề nào, việc đầu tiên chúng ta nên làm đó là hình thành phản xạ paraphrase cho những keywords (từ khóa chính) trong câu hỏi (Ví dụ: Có những từ nào thay cho advertisement, watch,…)
Khi đọc các model answer bên dưới, bạn hãy để ý xem đâu là các từ được paraphrase cho từ khóa trong câu hỏi nhé
- Cách đơn giản nhất để kéo dài câu trả lời của bạn đó là trả lời các câu hỏi “WH QUESTIONS” (WHY, WHEN, WHO, WHERE, HOW, HOW OFTEN, HOW YOU FEEL, etc).
Tất nhiên, nên chọn trả lời theo câu nào hợp lý nhất và tiện nhất cho bạn.
Ví dụ với câu hỏi “Have you ever bought something because of its advertisement?”
Thay vì chỉ trả lời “Yes, I have” hoặc “No, I haven’t” => Bạn có thể trả lời “What: bạn đã mua cái gì, WHEN: mua khi nào, WHO: cho ai, HOW YOU FEEL: cảm xúc của bạn.
- Việc áp dụng được các từ vựng theo chủ đề rất được hoan nghênh. Tuy nhiên, nếu bạn không biết nhiều từ chuyên ngành, hãy diễn tả bằng những từ vựng đơn giản hơn để duy trì được sự trôi chảy trong bài nói.
Hoặc đơn giản hơn, bạn hãy xem ngay các Model Answer bên dưới của mình để lọc ra một vài từ vựng bạn thích nhất.
Câu trả lời mẫu Advertisement IELTS Speaking Part 1 (Sample Answer)
Cùng tham khảo câu trả lời cho topic Advertisement IELTS Speaking Part 1 đến từ thầy Hoàng Hưng và thầy Trung Hiếu của The IELTS Workshop nhé.
1. What kinds of advertisements do you watch?
You know there are many kinds of advertisements, from traditional to the more advanced digital ones that use often spot when you browse websites or social media. Personally, I’m big on social media advertising because I can watch them at my own pace, whereas adverts on television, for example, are only screened for a few seconds so I might miss out on some important information. Another merit of social media adverts is their very creative and interesting content, drawing a lot of attention from netizens. I love reading their comments about the advertisement to reaffirm my belief about the product or service quality.
- browse websites: lướt web
- I’m big on: Tôi thích
- at one’s own pace: (làm gì) ở một tốc độ của riêng mình, (nghĩa bóng: tùy thích)
- merit: điểm hay, lợi thế, lợi ích
2. Where can you see advertisements?
Advertising is literally ubiquitous at the present time. You would most likely encounter an advert, whether it be in traditional or digital form, wherever you go or on whatever digital platform you use. I mean, it’s now harder to avoid advertisements than to see them. When you are commuting you would easily catch sight of a random poster hung on a tree or a banner attached to a post on the street. When you scroll your Facebook wall I’m sure you would notice an advert every few seconds.
- ubiquitous (adj) có ở khắp nơi
- encounter (v) gặp, chạm trán
- catch sight of: gặp, nhìn thấy
3. Have you ever bought something because of its advertisement?
I would say yes. Many times in fact. I’m easily drawn to sensational headlines and shiny eye- catching items artistically portrayed by the hands of marketers and designers as I watch advertisements. One time I made the impulsive decision to purchase an extremely pricey wireless speaker only because my favorite celebrity endorsed it and touted its incomparable functions after watching an advert in which he featured, only to regret later.
- I’m drawn to: tôi bị thu hút bởi
- sensational headlines: tiêu đề giật gân
- eye-catching: bắt mắt
- impulsive decision: quyết định bốc đồng
- pricey: đắt đỏ
- endorse: đóng quảng cáo
- tout: chào khách, chào hàng
4. Do you watch advertisements from the beginning to the end?
Only if I find the adverts fascinating and if they promote products that I care about. Most of the time those adverts that I saw on social media are just scams, featuring useless items or services or even exaggerating the efficacy of them. I skipped those ads as soon as they popped up. Recently there are a slew of advertisements about medicines on YOUTUBE that purport to cure all. To me they are nothing but snake oil that tricks people into wasting their money.
- fascinating: thú vị
- scam: trò lừa đảo
- exaggerate: phóng đại
- a slew of: rất nhiều
- purport: mục đích là, có ý là
- snake oil: trò tiếp thị gian lận, lừa đảo
Hoàng Hưng – Giáo viên tại The IELTS Workshop HN
5. Are you interested in watching TV advertisements or internet advertisements?
It might be a wild guess but I don’t think anyone would enjoy watching ads, especially when they pop up in the middle of our ongoing tv shows or movies.
- ads: quảng cáo
- pop up: nổi lên, hiển thị lên
- ongoing: đang diễn ra
6. What kinds of advertisements do you dislike?
I extremely detest those commercials for traditional medicine on YouTube. They just have poor taste with excessively bright colors and large fonts and they also use very exaggerated slogans like “this medicine will cure it for good after just 1 prescription”
- commercials: quảng cáo
- poor taste: thẩm mỹ kém
- slogans: khẩu hiệu
Yeah I do sometimes. The most common kinds would be ads for promotional campaign of an apparel brand or some advertisements for a recreational venue or a diner cuz it usually takes a lot of time for me and my friends to agree on where to hang out.
- ads: quảng cáo
- promotional campaign: chiến dịch quảng cáo
8. Do you want to work in advertising in the future?
My profession at the moment is quite irrelevant to media & communication or marketing but I don’t rule it out because I always think anything can happen in the future and I do think I could adapt well to the field since I’m quite creative and not afraid to try new things.
- media & communication: truyền thông & tiếp thị
- field: lĩnh vực
Tạm kết
Đọc câu trả lời mẫu là một cách tốt để xây dựng vốn từ vựng cũng như cách diễn đạt trong IELTS Speaking. Bạn cũng có thể truy cập Kho bài mẫu Speaking của The IELTS Workshop để tham khảo nhiều sample answer cho các chủ đề IELTS khác ngoài Advertisement cũng như tham khảo các khóa học IELTS 7.5+ để đạt điểm cao trong kỳ thi nhé!