Giải chi tiết Cambridge 20 Test 1 Reading Passage 3: How stress affects our judgement

Hy vọng rằng phần đáp án và phân tích chi tiết trong bài viết đã giúp bạn hiểu rõ hơn về cách làm bài hiệu quả trong IELTS Cambridge 20 Test 1 Reading Passage 3. Việc luyện tập kỹ lưỡng từng câu hỏi không chỉ giúp cải thiện kỹ năng mà còn nâng cao khả năng tư duy phản biện. Hãy tiếp tục ôn luyện đều đặn và rút kinh nghiệm từ mỗi lần làm bài để từng bước tiến gần hơn đến mục tiêu của bạn.

Đáp án IELTS Cambridge 20 Test 1 Reading Passage 3

Câu hỏi Đáp án / Từ khóa
27C
28A
29D
30C
31B
32G
33F
34E
35D
36YES
37NOT GIVEN
38NO
39YES
40YES

Phân tích chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 1 Reading Passage 3

Question 27. C 

Câu hỏi: In the first paragraph, the writer introduces the topic of the text by…. (Trong đoạn đầu tiên, tác giả giới thiệu chủ đề bằng cách….)

Vị trí: Đoạn 1.

Transcript: Some of the most important decisions of our lives occur while we’re feeling stressed and anxious.

Phân tích: Tác giả bắt đầu bài viết bằng cách nêu lên một thách thức mà ai cũng từng đối mặt – việc phải đưa ra quyết định quan trọng trong lúc căng thẳng. Đây là một vấn đề phổ biến, không giới hạn cho một nhóm đối tượng cụ thể → đáp án đúng là C.

Question 28. A 

Câu hỏi: What point does the writer make about firefighters in the second paragraph? (Tác giả đưa ra quan điểm gì về lính cứu hỏa trong đoạn 2?)

Vị trí: Đoạn 2.

Transcript: These ups and downs presented the perfect setting for an experiment on how people’s ability to use information changes when they feel under pressure.

Phân tích: Sự thay đổi giữa các ngày bận rộn và thư giãn khiến lính cứu hỏa trở thành đối tượng lý tưởng để nghiên cứu. Không có chi tiết nào về chiến lược, tính cách hay so sánh với nghề khác. → đáp án đúng là A.

Question 29. D 

Câu hỏi: What is the writer doing in the fourth paragraph? (Tác giả đang làm gì trong đoạn thứ tư?)

Vị trí: Đoạn 4.

Transcript: We asked the firefighters to estimate their likelihood of experiencing 40 different adverse events in their life …

Phân tích: Đoạn này mô tả quá trình thực nghiệm, cách lấy dữ liệu và xử lý dữ liệu, rõ ràng là đang trình bày phương pháp nghiên cứu → đáp án đúng là D.

Question 30. C 

Câu hỏi: In the seventh paragraph, the writer describes a mechanism in the brain which…. (Trong đoạn 7, tác giả mô tả một cơ chế trong não bộ mà…) 

Vị trí: Đoạn 7.

Transcript: …a physiological change is triggered that causes us to take in warnings and focus on what might go wrong…in response to unexpected warning signs, such as faces expressing fear.

Phân tích: Cơ chế này giúp não bộ tăng độ nhạy với các dấu hiệu cảnh báo bên ngoài như nét mặt lo sợ → đáp án đúng là C.

Question 31. B 

Câu hỏi: At times when they were relaxed, the firefighters usually…. (Khi cảm thấy thư giãn, lính cứu hỏa thường…)

Vị trí: Đoạn 5.

Transcript: People are normally quite optimistic – they will ignore bad news and embrace the good. This is what happened when the firefighters were relaxed.

Phân tích: Khi thư giãn, họ ít để ý đến tin xấu → đáp án đúng là B.

Question 32. G 

Câu hỏi: The researchers noted that when the firefighters were stressed, they…. (Các nhà nghiên cứu ghi nhận rằng khi lính cứu hỏa bị căng thẳng, họ…)

Vị trí: Đoạn 5.

Transcript: They became hyper-vigilant to bad news… and altered their beliefs in response.

Phân tích: Khi căng thẳng, lính cứu hỏa trở nên nhạy cảm quá mức với tin xấu và điều chỉnh niềm tin theo hướng tiêu cực → đáp án đúng là G.

Question 33. F 

Câu hỏi: When the firefighters were told good news, they always…. (Khi nhận tin tốt, lính cứu hỏa luôn….) 

Vị trí: Đoạn 5.

Transcript: In contrast, stress didn’t change how they responded to good news.

Phân tích: Dù có căng thẳng hay không, họ đều phản ứng giống nhau với tin tốt → đáp án đúng là F.

Question 34. E 

Câu hỏi: The students’ cortisol levels and heart rates were affected when the researchers…. (Mức cortisol và nhịp tim của sinh viên bị ảnh hưởng khi các nhà nghiên cứu….) 

Vị trí: Đoạn 6.

Transcript: …students who were told they had to give a surprise public speech… their cortisol levels spiked, their heart rates went up.

Phân tích: Tình huống gây căng thẳng làm thay đổi sinh lý học → đáp án đúng là E.

Question 35. D 

Câu hỏi: In both experiments, negative information was processed better when the subjects…. (Ở cả hai thí nghiệm, thông tin tiêu cực được xử lý tốt hơn khi đối tượng….) 

Vị trí: Đoạn 6.

Transcript: They suddenly became better at processing unrelated, yet alarming, information…

Phân tích: Kết quả cho thấy khả năng xử lý tin tiêu cực tăng lên khi đang căng thẳng → đáp án đúng là D.

Question 36. YES 

Câu hỏi: The tone of the content we post on social media tends to reflect the nature of the posts in our feeds.
(Giọng điệu của nội dung chúng ta đăng trên mạng thường phản ánh tính chất các bài đăng trong bảng tin.) 

Vị trí: Đoạn 9.

Transcript: …we are more likely to post uplifting messages ourselves. If we observe negative posts… we will in turn create more negative posts.

Phân tích: Chúng ta bị ảnh hưởng bởi nội dung tiếp nhận và phản ánh lại khi đăng bài → đáp án đúng là YES.

Question 37. NOT GIVEN 

Câu hỏi: Phones have a greater impact on our stress levels than other electronic media devices. (Điện thoại ảnh hưởng đến mức độ căng thẳng của chúng ta nhiều hơn các thiết bị điện tử khác.) 

Vị trí: Đoạn 10.

Transcript: Repeatedly checking your phone, for example, is related to stress.

Phân tích: Chỉ đề cập đến điện thoại riêng lẻ, không có so sánh với thiết bị điện tử khác → đáp án đúng là NOT GIVEN.

Question 38. NO 

Câu hỏi: The more we read about a stressful public event on social media, the less able we are to take the information in. (Càng đọc nhiều về sự kiện công cộng gây căng thẳng, chúng ta càng kém tiếp nhận thông tin.)

Vị trí: Đoạn 11.

Transcript: Stress is triggered…which temporarily enhances the likelihood that people will take in negative reports.

Phân tích: Căng thẳng làm khả năng tiếp nhận tin tiêu cực tăng lên chứ không giảm → đáp án đúng là NO.

Question 39. YES 

Câu hỏi: Stress created by social media posts can lead us to take necessary precautions. (Căng thẳng do bài đăng mạng xã hội có thể khiến ta thực hiện biện pháp phòng ngừa không cần thiết.) 

Vị trí: Đoạn 11.

Transcript: Trips are cancelled… stocks are sold…

Phân tích: Những phản ứng này là biện pháp phòng ngừa không cần thiết do căng thẳng từ thông tin mạng → đáp án đúng là YES. 

Question 40. YES

Câu hỏi: Our tendency to be affected by other people’s moods can be used in a positive way. (Xu hướng bị ảnh hưởng bởi cảm xúc người khác có thể dùng theo hướng tích cực.) 

Phân tích: Cảm xúc tích cực cũng lây lan, giúp thúc đẩy hành động mang tính xây dựng → đáp án đúng là YES.

Vị trí: Đoạn 12.

Transcript: …positive emotions…are powerful in inducing people to act to find solutions…

Dịch chi tiết IELTS Cambridge 20 Test 1 Reading Passage 3

How stress affects our judgement

1.  Some of the most important decisions of our lives occur while we’re feeling stressed and anxious. From medical decisions to financial and professional ones, we are all sometimes required to weigh up information under stressful conditions. But do we become better or worse at processing and using information under such circumstances?

Từ vựng cần nhớ:

  • weigh up: cân nhắc, đánh giá
  • circumstances: hoàn cảnh, tình huống
  • anxious: lo lắng, bồn chồn

2. My colleague and I, both neuroscientists, wanted to investigate how the mind operates under stress, so we visited some local fire stations. Firefighters’ workdays vary quite a bit. Some are pretty relaxed; they’ll spend their time washing the truck, cleaning equipment, cooking meals and reading. Other days can be hectic, with numerous life-threatening incidents to attend to; they’ll enter burning homes to rescue trapped residents, and assist with medical emergencies. These ups and downs presented the perfect setting for an experiment on how people’s ability to use information changes when they feel under pressure.

Từ vựng cần nhớ:

  • hectic: náo nhiệt, bận rộn
  • incidents: sự cố, biến cố
  • under pressure: dưới áp lực

3. We found that perceived threat acted as a trigger for a stress reaction that made the task of processing information easier for the firefighters – but only as long as it conveyed bad news.

Từ vựng cần nhớ:

  • perceived threat: mối đe dọa được cảm nhận
  • trigger: tác nhân kích hoạt
  • convey: truyền tải, mang theo (thông tin)

4. This is how we arrived at these results. We asked the firefighters to estimate their likelihood of experiencing 40 different adverse events in their life, such as being involved in an accident or becoming a victim of card fraud. We then gave them either good news (that their likelihood of experiencing these events was lower than they’d thought) or bad news (that it was higher) and asked them to provide new estimates.

Từ vựng cần nhớ:

  • adverse events: sự kiện bất lợi
  • estimate: ước tính
  • card fraud: gian lận thẻ

5. People are normally quite optimistic – they will ignore bad news and embrace the good. This is what happened when the firefighters were relaxed; but when they were under stress, a different pattern emerged. Under these conditions, they became hyper-vigilant to bad news, even when it had nothing to do with their job (such as learning that the likelihood of card fraud was higher than they’d thought), and altered their beliefs in response. In contrast, stress didn’t change how they responded to good news (such as learning that the likelihood of card fraud was lower than they’d thought).

Từ vựng cần nhớ:

  • hyper-vigilant: cực kỳ cảnh giác
  • altered: thay đổi
  • in response: để phản ứng lại

6.  Back in our lab, we observed the same pattern in students who were told they had to give a surprise public speech, which would be judged by a panel, recorded and posted online. Sure enough, their cortisol levels spiked, their heart rates went up and they suddenly became better at processing unrelated, yet alarming, information about rates of disease and violence.

Từ vựng cần nhớ:

  • cortisol levels: mức độ hormone cortisol (liên quan đến căng thẳng)
  • alarming: gây lo sợ
  • spike: tăng vọt

7.  When we experience stressful events, a physiological change is triggered that causes us to take in warnings and focus on what might go wrong. Brain imaging reveals that this ‘switch’ is related to a sudden boost in a neural signal important for learning, specifically in response to unexpected warning signs, such as faces expressing fear.

Từ vựng cần nhớ:

  • physiological change: thay đổi sinh lý
  • neural signal: tín hiệu thần kinh
  • boost: tăng cường

8.  Such neural engineering could have helped prehistoric humans to survive. When our ancestors found themselves surrounded by hungry animals, they would have benefited from an increased ability to learn about hazards. In a safe environment, however, it would have been wasteful to be on high alert constantly. So, a neural switch that automatically increases or decreases our ability to process warnings in response to changes in our environment could have been useful. In fact, people with clinical depression and anxiety seem unable to switch away from a state in which they absorb all the negative messages around them.

Từ vựng cần nhớ:

  • prehistoric: tiền sử
  • high alert: cảnh giác cao độ
  • clinical depression: trầm cảm lâm sàng

9.  It is also important to realise that stress travels rapidly from one person to the next. If a co-worker is stressed, we are more likely to tense up and feel stressed ourselves. We don’t even need to be in the same room with someone for their emotions to influence our behaviour. Studies show that if we observe positive feeds on social media, such as images of a pink sunset, we are more likely to post uplifting messages ourselves. If we observe negative posts, such as complaints about a long queue at the coffee shop, we will in turn create more negative posts.

Từ vựng cần nhớ:

  • uplifting: nâng tinh thần, truyền cảm hứng
  • queue: hàng chờ
  • influence: ảnh hưởng

10.  In some ways, many of us now live as if we are in danger, constantly ready to tackle demanding emails and text messages, and respond to news alerts and comments on social media. Repeatedly checking your phone, according to a survey conducted by the American Psychological Association, is related to stress. In other words, a pre-programmed physiological reaction, which evolution has equipped us with to help us avoid famished predators, is now being triggered by an online post. Social media posting, according to one study, raises your pulse, makes you sweat, and enlarges your pupils more than most daily activities.

Từ vựng cần nhớ:

  • tackle: đối phó, giải quyết
  • famished: đói khát
  • pulse: nhịp tim

11.  The fact that stress increases the likelihood that we will focus more on alarming messages, together with the fact that it spreads extremely rapidly, can create collective fear that is not always justified. After a stressful public event, such as a natural disaster or major financial crash, there is often a wave of alarming information in traditional and social media, which individuals become very aware of. But that has the effect of exaggerating existing danger. And so, a reliable pattern emerges – stress is triggered, spreading from one person to the next, which temporarily enhances the likelihood that people will take in negative reports, which increases stress further.

Từ vựng cần nhớ:

  • collective fear: nỗi sợ tập thể
  • exaggerating: phóng đại

12.  As a result, trips are cancelled, even if the disaster took place across the globe; stocks are sold, even when holding on is the best thing to do. The good news, however, is that positive emotions, such as hope, are contagious too, and are powerful in inducing people to act to find solutions. Being aware of the close relationship between people’s emotional state and how they process information can help us frame our messages more effectively and become conscientious agents of change.

Từ vựng cần nhớ:

  • Conscientious: có trách nhiệm, tận tâm

Series giải đề IELTS Cambridge 20:

Nếu bạn đang tìm kiếm một lộ trình học bài bản, phương pháp rõ ràng và sự đồng hành từ những giảng viên giàu kinh nghiệm, The IELTS Workshop chính là nơi bạn có thể tin tưởng.

Khám phá khóa học IELTS miễn phí tại Website The IELTS Workshop để được trải nghiệm phương pháp học hiện đại, lộ trình cá nhân hóa cùng đội ngũ giảng viên chuyên môn cao ngay nhé!

khóa học ielts miễn phí cùng giáo viên 9.0 IELTS

Đăng ký tư vấn lộ trình miễn phí

Bạn hãy để lại thông tin, TIW sẽ liên hệ tư vấn cho mình sớm nha!

"*" indicates required fields

This field is hidden when viewing the form

Đăng ký tư vấn miễn phí

Bạn hãy để lại thông tin, TIW sẽ tư vấn lộ trình cho mình sớm nha

"*" indicates required fields

1900 0353 Chat on Zalo